گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

راه‌بر: نقش جوانان را جدی بگیرید

يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶ ق.ظ

خبرگزاری تسنیم: هر کسى که در پى تحقق آرمانها است، باید نقش جوانها را جدى بگیرد و بدانید بنده نقش جوانها را جدى مى‏‌گیرم. آنچه من در مورد جوانها بارها بر زبان آوردم، تعارف زبانى نیست؛ اعتقادم این است و معتقدم که جوانها مى‌‏توانند گره‌‏گشائى کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آیت الله العظمی خامنه ای به‏‌مناسبت روز جوان‏ به شرح ذیل است:

نسل جوان؛ موتور حرکت تحولات کشور
نسل جوان در هر جامعه، موتور حرکت تحولات اجتماعى و تحولات سیاسى است؛ به‌‏خصوص جوان دانشجو.(19/9/1392) جوان در هر جامعه و کشورى محور حرکت است، اگر حرکت انقلابى و سیاسى باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه‌‏اند. اگر حرکت سازندگى یا حرکت فرهنگى باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آن‏ها کارآمدتر از دست دیگران است. حتى در حرکت انبیاى الهى هم از جمله حرکت صدر اسلام، محور حرکت و مرکز تلاش و حرکت، جوانان بودند.(15/8/1370)

نگاهى به نسل جوان امروز جامعه ما
جوان جامعه امروز ایران با جوان دوران قبل از پیروزى انقلاب و با جوانان امروز در سطح کشورهاى منطقه و بسیارى از کشورهاى دنیا - که ما خبر داریم - از زمین تا آسمان تفاوت دارد. در دل و زندگى جوان ما، باورهاى دینى هست، بى‌‏مبالاتى و بى‌‏اعتنایى به ارزشها در جوانان ما بسیار کم است. امروز گرایش به دین و ارزشهاى انقلابى، وجه غالب جامعه است.(21/8/1385)
من گفته‌‏ام، تأکید مى‌‏کنم بر این معنا و با یقین این‌‏را عرض مى‏‌کنم که جوان امروز - جوان نسل سوم - در آمادگى و شجاعت و غیرت خود براى دفاع از هویت دینى و انقلابى خود، از جوان نسل اول - که در دوره جنگ تحمیلى و دفاع مقدس حضور داشت - هیچ کمتر نیست، شاید هم جلوتر است.(28/11/1385)

انگیزه‏‌هاى دینى نسل جوان امروز انقلاب‏
انگیز‌ه‌‏هاى دینى در نسل امروز انقلاب، (واقعیتى است) که از آن نباید غفلت کرد. یک‏‌وقت است که ما پیرمردهایى که از دوره انقلاب باقى مانده‏‌ایم، ما انقلابى باقى مانده‏‌ایم، اما جوانهاى ما از دست رفته‌‏اند؛ مى‏‌بینیم این‏جورى نیست. ما امروز، جوان انقلابى بسیار داریم، در سرتاسر کشور داریم، از همه قشرها داریم، در دانشگاه‏ها بسیار داریم، جوانى که هم متدین است، هم انقلابى است؛ به اعتقاد من این جوان از جوان انقلابى اولِ انقلاب شأنش بالاتر است، چرا؟ چون آن‌‏روز اولاً آن انقلابِ با آن عظمت و پرهیجان اتفاق افتاده بود، ثانیاً آن‏‌روز اینترنت نبود، ماهواره نبود، این‏همه تبلیغات گوناگون نبود، این جوان در معرض این‏همه آسیب نبود، جوان امروز در معرض این‏همه آسیبها است، این‏همه تلاش دارد مى‏‌شود براى این‏که این جوان را منحرف کنند، (اما) این جوان متدین باقى مى‏‌مانَد؛ نمازخوان است، به نماز اهمیت مى‌‏دهد، نمازِ شب مى‏‌خواند، نافله مى‌‏خواند، در مراسم مهم دینى شرکت مى‏‌کند، پاى انقلاب مى‏‌ایستد، شعارهاى از دل برآمده مى‌‏دهد؛ این‏ها چیزهاى مهمى است. نسل امروزِ انقلاب، به نظر ما یکى از افتخارات بزرگ است.(15/12/1392)

نسبت نسل جوان با آرمانهاى انقلاب‏
جوان، دانشجو و عنصر انقلابى نسبتش با آرمانهاى انقلاب چیست؟ بنده معتقدم که آرمانهاى انقلاب - که چارچوبهایش مشخص است، مثلاً فرض بفرمائید جامعه عادلانه و عادل و پیشرفته و معنوى (که) جزو آرمانهاى درجه یک و جزو برترین آرمانها است - بدون نیرو و نشاط و جسارت جوانى، قابل تعقیب و قابل دسترسى نیست. نسبت شما با آرمانها، اینچنین نسبتى است. عقیده من این است که اگر چنانچه نیروى جوانى، یعنى قدرت فکرى و بدنى و اگر نشاط و روحیه و حالت تحرک و هم‏چنین جسارت، یعنى خط‌شکنى‏‌ها که در جوانها به‌‏عنوان خصیصه وجود دارد، نباشد، ما به آرمانها دست پیدا نخواهیم کرد، لذا جوانها در زمینه دسترسى به آرمانها و تحقق آرمانهاى انقلاب و آرمانهاى اسلامى، داراى مسؤولیتهاى بزرگى هستند و کارآمدى بسیار بالائى هم دارند. هر کسى که در پى تحقق آرمانها است، باید نقش جوانها را جدى بگیرد و بدانید بنده نقش جوانها را جدى مى‏‌گیرم. آنچه من در مورد جوانها بارها بر زبان آوردم، تعارف زبانى نیست؛ اعتقادم این است و معتقدم که جوانها مى‌‏توانند گره‌‏گشائى کنند.(6/5/1392)

هشدار امام(ره) به جوانها در وصیتنامه‏
یک نکته در وصیتنامه امام(ره) بزرگوار هشدار به جوانها است در مقابل توطئه‏‌هایى که هدف و آماج آن فقط جوانها هستند. جوان یک کشور اگر بخواهد مثل موتور پیش‌‏برنده‏‌اى آن ملت را پیش ببرد، احتیاج دارد به این‏که سر حال، با نشاط، تندرست، قوى و دلبسته به کار و پیشرفت باشد. براى این‏که این روحیه را در جوان ایرانى از بین ببرند، تلاش مى‌‏کنند با توطئه‌‏هاى گوناگون؛ با ترویج فساد، با ترویج فحشا، با ترویج مواد مخدر، با باندهاى هدایت‌‏شده، جوان ایرانى را منصرف کنند. جوان ایرانى باید به‌‏هوش باشد.
آن جوانى که سرگرم مسائل شهوانى جنسى باشد یا اسیر مواد مخدر باشد، نه حال کارکردن دارد، نه حوصله فکرکردن دارد، نه نیروى کارکردن دارد، نه ابتکار دارد، نه عزم و اراده راسخ و لازم را دارد. امروز مبارزه با توطئه‏‌هاى سازمان‏‌یافته براى کشاندن جوان ایرانى به شهوات، به مواد مخدر، به سرگرمی‌هاى گوناگون جنسى - (که) یک توطئه بسیار خطرناکى است - در درجه اول بر عهده خود آحاد ملت، به‌‏خصوص جوان‏ها است. جوانها باید هوشیار باشند. دشمن دانسته است که تقوا و پرهیزگارى جوان ایرانى و دیندارى جوان ایرانى به پیشرفت او در میدانهاى مختلف کمک مى‌‏کند؛ مى‌‏خواهد این‌‏را تضعیف کند.(14/3/1387)

توصیه‏‌هایى به جوانان‏
الف. جوانان! احساس مسؤولیت نسبت به آینده‏
جوان باید در درون خود، در دل خود، در وجدان خود احساس کند که نسبت به آینده این کشور، آینده این ملت، آینده این تاریخ مسؤولیت دارد. همین احساس مسؤولیت بود که در دوران دفاع مقدس، اکثر جوان‏هاى متعهد را به میدان دفاع کشاند. جوان‏ها مى‌‏توانستند توى خانه‏‌هاى خودشان، زیر سایه پدرها و مادرها و ناز و نوازش آن‏ها بمانند، نه در زمستان‏ها در کوههاى برف‏‌آلود و سر به فلک کشیده غرب، نه در تابستان‏ها در بیابان‏هاى تفتیده خوزستان حاضر نشوند و راحت باشند، اما احساس مسؤولیت نگذاشت دنبال راحتى باشند. آن‏ها توى میدان آمدند و نتیجه، یک نتیجه معجزآسا شد.(8/8/1387)

ب. تحصیل و تهذیب و ورزش‏
دوره جوانى، دوره توانایى است. این توانایى در چه چیزهایى باید به کار برود؟ به اعتقاد من، باید عمدتاً در تحصیل علم، در ایجاد صفاى نفس و روحیه تقوا در خود و ایجاد نیروى جسمانى در خود که ورزش باشد، به کار رود. این سه مورد، عمده است، یعنى اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه مى‏‌خواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش. من فکر مى‌‏کنم که جوانان باید این سه خصوصیّت را دنبال کنند.(7/2/1377)

ج. استحکام بنیه دینى و انقلابى‏
جوانهاى عزیز! تدین، رعایت دینى، در حد وسع و امکان، این مایه توجهات الهى است، مایه توفیقات انسانى است، مایه پیشرفت است؛ این‏‌را دست‌‏کم نگیرید. با خداى متعال رابطه برقرار کنید؛ با نماز، با نافله، با تلاوت قرآن، با دعا، با صحیفه سجادیه. با این‏کار بنیه دینى و انقلابى خودتان را هم محکم مى‏‌کنید. جوان ما اگر بنیه دینى‌‏اش مستحکم باشد، خیلى از این کسانى که مشغول تلاشند براى منحرف‌‏کردن ذهنها به سمتهاى گوناگون، وقتى دیدند جوان ما محکم است، مى‌‏کشند کنار. این استحکام بنیه اعتقادى با همین توجه‌‏ها، با همین تضرع، توسل به پروردگار، در همین دعاهاى صحیفه سجادیه به دست مى‌‏آید. این دعاها فقط یا رب یا رب گفتن نیست، لبریز از معارف اسلامى است که اعتقاد انسان را عمیق مى‏‌کند. تلاوت قرآن هم همین‏‌طور، خود نماز هم همین‌‏طور. به‌‏هرحال، این توصیه من است به همه شما جوانان.( 14/2/1387)

د. تقویت آگاهى سیاسى و بى‏‌توجهى به دعواهاى جناحى‏
آگاهى سیاسى را در خودتان تقویت کنید که فریب تبلیغات دشمن را نخورید. این هم یک رکن اساسى است. از این هم نمى‌‏شود گذشت. به‌‏خصوص شما جوانانى که مشغول تحصیل علم هستید، نمى‏‌توانید از این بگذرید. کلیّت ملّت و وحدت ملّت را ارج بنهید. مواظب باشید انگیزه‏‌هاى صنفى، انگیزه‏‌هاى حزبى و انگیزه‌‏هاى گروهى و سلیقه‌‏اى و خطّى، شما را به یک طرف جذب نکند. این، کار شیطان است و شیطان از این‏کار، بسیار خوشش مى‏‌آید.(11/8/1373) توصیه من به جوانان این است که گوششان اصلاً بده‌کار این دعواهاى - به قول شما - جناحى نباشد.(13/11/1377)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی