گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

این مطلب، پیش از این، در لادستان منتشر شده است:


بر کسی پوشیده نیست که رهبر‌معظم‌انقلاب، اشراف جامعی بر اوضاع و احوال کشور دارند. یکی از طرق شناسایی این دید کلان، موضوع نام‌ها و شعارهای سال‌های پی‌در‌پی از دهه‌سوم و در ادامه‌ی آن، دهه‌ی چهارم انقلاب اسلامی است. نشان‌دادن مسیر کشور و در نقطه مقابل، اشاره به مشکل و نقطه ضعف کشور و دفع آن با این امر به سهولت انجام می‌شود. 
یکباره، لطیف و بدیع بودن از ویژگی‌های این نوع نامگذاری است؛ شیوه‌ای که رهبر‌معظم‌انقلاب‌اسلامی بیش از ۱۵ سال است آن را اجرا می کنند. برخی به این شیوه انتقاد دارند؛ می‌گویند که چرا رهبری این نامگذاری را زودتر انجام نمی دهد تا سازمان ها و ادارات برای آن در سال جدید برنامه ریزی کنند و بودجه تصویب کنند. آنها غافلند که نامگذاری سال بیشتر برای این است که جامعه و به‌ویژه جوانان در فضای یک شعار و یک نام تربیت شوند؛ شیوه ای که نفوذی عمیق‌تر و بهتر بر اذهان عمومی دارد، چرا که سازمان‌ها حتی برای بیان همراهی خود با رهبری، مجبورند آن را تکرار کنند و کم‌کم به مرحله‌ای می‌رسد که نبود آن، به احساس ضعف منتهی می‌شود. بنابراین بیشتر وظیفه‌ی دستگاه‌ها، توضیح شعار سال و نام سال و تبلیغ آن و جلب‌توجه توده مردم به سوی آن است. 

نکته دیگر اینکه، با اعلام شعار سال جدید، ارزشی از ارزش‌ها، پر‌رنگ‌تر شده و این به معنی این نیست که باقی ارزش‌های جامعه نادیده گرفته شود. بالتبع نام‌ها و وظایف سال‌های گذشته همچنان پابرجاست و در واقع سیری است برای نیل به چشم انداز‌بیست‌ساله‌جمهوری‌اسلامی‌ایران. 
جمهوری اسلامی ایران در مسیر راهبردی خود، در حال گذار از پله‌های تکامل خویش به سوی تمدنی اسلامی است. این برنامه راهبردی، شامل سه زیرمجموعه‌ی تودرتوی چشم‌انداز بیست‌ساله، برنامه پنجم توسعه و در نهایت راهبردهای یکساله ای در قالب شعارهای سالیانه است که حرکت و تعالی جمهوری اسلامی را میسر می سازد. 
و با این توضیح، یقیناً انتخاب نام سال‌ها، علاوه بر نیاز مقطعی کشور به پشت سر گذاردن مسئله یا مشکلی ویژه، دارای سیر صعودی و تکاملی از منظر تمدنی برای رسیدن به تمدن اسلامی می‌باشد.  
شعار سال ۷۸: سال امام خمینی رحمت الله علیه 
شعار سال ۷۹: سال امام امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام 
شعار سال ۸۰: سال رفتار علوی 
شعار سال ۸۱: سال عزّت و افتخار حسینی 
شعار سال ۸۲: خدمت‌رسانی به مردم 
شعار سال ۸۳: پاسخگویى سه قوه به ملت ایران 
شعار سال ۸۴: همبستگى ملى و مشارکت عمومى 
شعار سال ۸۵: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم 
شعار سال ۸۶: اتحاد ملى و انسجام اسلامى 
شعار سال ۸۷: نوآوری و شکوفایی 
شعار سال ۸۸: حرکت مردم و مسئولین به سوى اصلاح الگوى مصرف 
شعار سال ۸۹: همت مضاعف و کار مضاعف 
شعار سال ۹۰: جهاد اقتصادی 
شعار سال ۹۱: تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى 
شعار سال ۹۲: حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی 
و شعار سال ۹۳ (امسال): اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی 

دریافت: پاورپوینت | شعارها و نام‌های ۲۴ سال گذشته 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی