گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله مصباح یزدی در دیدار با گروهی از بانوان موسسه فرهنگی ریحانه الرسول اظهار کرد: متاسفانه بد فهمی‌هایی راجع به مسئله  امر به معرو ف و نهی از منکر وجود دارد.

امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت اساسی در جامعه است

رئیس موسسه امام خمینی با اشاره به اینکه  امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است و با شرایطی برای همه واجب است افزود: امر به معروف ونهی از منکر یکی از ضروریاتی است که باعث جلوگیری از گناه در جامعه می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: حضرت سید الشهدا با اینکه از سرنوشت شهادت خود و اسارت اهل بیتش خبر داشت، در شروع حرکت عاشورا اعلام کرد که برای امر به معروف ونهی از منکر قیام می کند.

علامه مصباح یزدی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) نسبت به خطر واقعه و شهادت خود نه تنها آگاهی، بلکه یقین داشت و با این مقدمه حرکت خود در امر به معروف و نهی از منکر را آغازکرد.

استاد برجسته استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قیام امام حسین(ع) بحث آگاهی از خطر و ساقط شدن این وظیفه در اثر این اطلاع  مطرح نبود گفت: در عصر حاضر نیز  قیام امام خمینی(ع) علیه رژیم پهلوی  مصداق امربه معروف و نهی از منکر بود و  امام خمینی(ره) نیز به خطرات این واقعه آگاهی داشتند.

امر به معروف با زبان خوش و مهربانی انجام شود

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه مسئله گناه فردی شخصی در حریم خصوصی خودش با علنی شدن آن در جامعه تفاوت دارد خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که برای اجرای شعائر اسلامی در جامعه تلاش و از گناه علنی در جامعه جلوگیری کنیم چرا که  وقتی گناه علنی شد مسئولش تمام جامعه است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم  با بیان اینکه امر به معروف باید با مهربانی همراه  باشد افزود: باید به دور از برخی برخوردهای زننده با مهربانی و زبانی خوش برای اجرای امر به معروف در جامعه تلاش کنیم.

رئیس موسسه امام خمینی(ع) تاکید کرد: بهترین  راه برای علاقه‌مند کردن مردم به شعائر اسلامی علاقه‌مند کردن مردم به آن مسئله  از راه محبت کردن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رفتار مهربانانه در مسئله امر به معروف می تواند به فرد خاطی انگیزه ترک گناه بدهد و این مسئله در نتیجه بخش بودن حرکت امر به معروف ونهی از منکر بسیار مهم و ضروری است.

کسی در فرایند امر به معروف و نهی از منکر تحقیر نشود

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در امر به معروف و نهی از منکر نباید افراد تحقیر شوند گفت: توهین کردن به افراد خود یک گناه بزرگ است و نباید در امر به معرو ف و نهی از منکر به کسی توهین شود چرا که  این اقدام قطعا نتیجه عکس می دهد و اثر منفی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری  خاطر نشان کرد: اهانت به یک فرد مسلمان حتی اگر مرتکب گناهی شده باشد جایز نیست و باید احترام افراد در مسئله امر به معروف و نهی از منکر حفظ شود.

وی با بیان اینکه بررسی و شناخت  راه‌های موثر امر به معروف ونهی از منکر یک اقدام ضروری است گفت: اگر فردی در مسیر امر به معروف به فردی اهانت کرده و موجب دشمنی دو مومن در جامعه اسلامی شود، عمل او نه تنها امر به معروف نیست بلکه گناه بزرگتری را در جامعه پدید آورده است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که مهربانی و  تواضع در امر به معروف می‌تواند در نتیجه بخش بودن این عمل الهی موثر باشد گفت: باید در جلساتی با متخصصین علمی راههای عملی و بدون هزینه منفی امر به معروف شناسایی و اجرایی شود.

تساهل و تسامح برخی مسئولان سبب رشد گناهان در جامعه شده است

وی تاکید کرد: این روزها تساهل و تسامح برخی مسئولین در کنار تهاجم فرهنگی غرب سبب بروز برخی آسیب‌ها و رشد برخی گناهان در جامعه شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید از روش‌های روان‌شناسانه و علمی برای تاثیرگذاری بر روی افراد در مسئله امر به معروف استفاده شود و با ابتکاراتی این واجب الهی به بهترین نحو در جامعه عملی شود.

وی با اشاره به تاثیرات منفی و مخرب رسانه‌های غربی روی جوانان گفت: باید با تلاش کنیم با اقدامات مناسب فرهنگی حجم حملات دشمن در عرصه فرهنگ را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ج

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/538197

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی