گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

گاه‌نوشت

شاید هم بی‌گاه نوشت! که جمعاً بشود: گاه و بی‌گاه نوشت

به گزارش سفیرفیلم، عصر روز ۸ آبان  ماه محمدصادق باطنی، مستندساز با حضور در برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» به بررسی دیپلماسی فرهنگی دولت آمریکا علیه ایران پرداخت.

این برنامه که به مناسبت فرارسیدن سالگرد واقعه ۱۳ آبان ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی پخش شد، با نقد و بررسی فیلم های ضدایرانی همراه بود. همچنین مستند «او با ما» در همین باره پخش گردید:

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster (latest Chrome and Safari)

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

126 seek to 10%, 20%, …60%

باطنی: ۱۳ آبان سالروز گرامیداشت یک تشخیص درست است

باطنی در ابتدای گفتگو، پیرامون روز استکبارستیزی بیان داشت: ۱۳ آبان سالروز گرامیداشت یک تشخیص درست است. روزی که دانشجویان توانستند درست تشخیص دهند وظیفه شان چیست. دوست کیست و دشمن چه کسی است. من ۱۳ آبان را تجلی این تشخیص درست می دانم. تشخیص درستی که ولی فقیه آن زمان نیز مهر تائید بر آن می زند و عنوان آن را انقلاب دوم می گذارند. این عنوان بزرگی است. این یعنی مهر تائید ولی بر تشخیص درست دانشجویی که قرار است پرچمدار این تشخیص های درست در جامعه باشد.

ما چگونه به آمریکا می نگریم و آمریکا چگونه به ما؟

وی افزود: همواره در میان دانشجویان دو نگاه به روز گرامیداشت ۱۳ آبان وجود داشته است. یک نگاه، نگاهی بود که از جنس استکبارستیزانه بود و دانشجویانی که این نگاه در آنها حاکم نبود. سعی می کنم در این فرصت قدری بدین سمت برویم که ما چگونه باید به آمریکا نگاه کنیم. و برای آنکه به پاسخ این سوال برسیم می خواهیم از منظری دیگر وارد بحث شویم و بحث کنیم راجع بدان که آمریکا چگونه به ما نگاه می کند و ما را به دنیا معرفی می کند. فکر می کنم پاسخ این سوال به ما کمک می کند که ما چگونه واکنش نشان دهیم.

باطنی با اشاره به سال ۲۰۱۲ بیان داشت: اتفاق جالبی در این سال می افتد. حوادثی بصورت متوالی می افتد که قضاوت با مخاطب است. در ابتدا فیلم موهنی به پیامبر اسلام (ص) در آمریکا منتشر می شود و سپس موج تنفری علیه آمریکا در کشورهای مسلمان شکل می گیرد. سپس در لیبی جمعی از سلفی های تندوی لیبیایی به سفارت آمریکا در لیبی حمله می کنند و سفیر این کشور را می کشند و در نتیجه آن موجی عظیم از حمله به سفارتخانه های آمریکا در کشورهای اسلامی به پا می خیزد. این روند تداوم می یابد تا ما به ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ می رسیم. در این روز بدون آنکه اتفاق عجیبی بیافتد، خبری در رسانه ها می پیچد؛ سفارت کانادا در ایران تعطیل می شود.

آرگو؛ فیلمی با بودجه تبلیغاتی ای برابر با بودجه تولید

کارگردان مستند «دوپینگی ها» افزود: سه روز بعد در تورنتو کانادا فیلمی رونمایی می شود به نام «آرگو». فیلمی که از مدت ها قبل برای آن تبلیغات سنگینی شده بود و بودجه کامل آن ۸۰ میلیون دلار است که از این میان ۴۴٫۵ میلیون دلار بودجه تولید فیلم و ۳۵٫۵ میلیون دلار بودجه تبلیغات این فیلم است. یعنی با فیلمی مواجهیم که تقریبا بودجه تولید و تبلیغات آن برابری می کند. فیلمی که ده دقیقه پایانی آن تنها «تنکیو کانادا» گفته می شود. یعنی از کانادا به خاطر خدمتی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی به آمریکا کرده، تشکر می کند.

در آرگو از یک شکست بزرگ، یک موفقیت بزرگ می سازند

وی درباره داستان فیلم «آرگو» اظهار داشت: داستان این فیلم راجع به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران توسط جمعی از دانشجویان است. فیلم کاری به دانشجویان ندارد و نشان می دهد در این ماجرا از همه اقشار جلوی در سفارت آمریکا جمع شدند و تظاهرات می کنند. در آن ماجرا گفته شد که ۷۲ نفر کارمندان سفارت بودند که از آن میان ۶۶ نفر دستگیر می شوند و ۶ نفر از در پشتی سفارت فرار می کنند. از اینجا ماجرای فیلم شروع می شود؛ فراری دادن آن ۶ نفر. آقای بن افلک که کارگردان، تهیه کننده و بازیگر این فیلم هستند، در فیلم با عنوان یک فیلمساز علمی- تخیلی برای این ۶ نفر پاسپورت کانادایی صادر می کند و به اسم بازیگرهای این فیلم علمی- تخیلی که اسم آن فیلم «آرگو» است، این ۶ نفر را از کشور خارج می کند. در واقع در یک داستان دراماتیک از یک شکست بزرگ به نام ۱۳ آبان که داغی بر دل آمریکاست، یک موفقیت شکوهمند می سازند.

 ما موفقیت های بزرگ خود را شکست جلوه می دهیم

باطنی افزود: تخصص ما برعکس این است. آنها از بزرگترین شکست های خود، بزرگترین موفقیت ها را بیرون می کشند و ما از بزرگترین موفقیت ها، بزرگترین شکست ها را. ماجرایی مثل انتخابات ۸۸ به وجود می آید و آن اتفاق بزرگ و انتخابات شکوهمند در جریان رشد جمهوری اسلامی با یک فضای رسانه ای جریان را یک فتنه بزرگ بدل می کند.

در آمریکا مهمترین نقطه برجسته شدن فیلم ها، جشنواره ها هستند

کارگردان مستند «او با ما» در ادامه گفت: فیلم «آرگو» پس از نمایش در ۳۲۰۰ سالن آمریکا و آن فضاسازی خاص در جهان، رها نمی شود. در جریان سینمایی آمریکا اکران مهمترین نقطه دیده شدن و برجسته شدن فیلم ها نیست. مهمترین نقطه برجسته شدن فیلم ها، جشنواره های آمریکایی است. یعنی اگر شما می خواهید ببینید کدام فیلم ها مدنظر و در راستای جریان سازی آمریکا هستند، باید ببینید چه فیلم های در این جشنواره ها دیده می شوند. از حوالی اواخر سال میلادی یعنی از دستامبر و ژانویه در این بازه زمانی یک سیری در سینمایی آمریکا به وجود می آید به اسم Road to the Oscars یا جاده ای به سمت اسکار. خود اسکار به معنای قله است؛ قله سینمای آمریکا.

از سال ۲۰۰۰ به بعد تنها سه فیلم جایزه همه جشنواره ها را کسب کردند

وی ادامه داد: ۵ جشنواره اصلی هستند که اینها جشنوارهایی اند که فیلم ها در آنها به ترتیب می روند تا برسند به اسکار. ۵ جشنواره ای که به همین نظمی که عرض می کنم اتفاق می افتد. جشنواره اول، جشنواره منتقدین امریکایی، جشنواره دوم جشنواره Golden Globe یا روزنامه نویس های آمریکایی، جشنواره SAG یا انجمن بازیگران آمریکایی، جشنواره بَفتا که به آن اسکار انکلیسی می گویند و نهایتا هم جشنواره اسکار. بنده از سال ۲۰۰۰ به بعد برندگان فیلم های این جشنواره ها را مورد بررسی قرار دادم. در سال های مختلف فیلم های مختلفی در این جشنواره های متوالی به عنوان بهترین فیلم انتخاب می شوند. سه سال از سال ۲۰۰۰ به بعد بوده که هر ۵ جشنواره بر سر یک فیلم متفق القول جایزه بهترین فیلم شان را به آنها دادند. سال ۲۰۰۴ قسمت سوم فیلم «ارباب حلقه ها»، سال ۲۰۰۹ فیلم «میلیونر ذاغه نشین» و سال ۲۰۱۳ که شما می بینید هر ۵ جشنواره به آرگو جایزه می دهند و کارگردان خود تعجب می کند.

باطنی خاطرنشان کرد: مهمترین جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی است. معمولا این طور بوده که جایزه بهترنی فیلم و بهترین کارگردان به یک فیلم داده می شود. منطقی نیز است. در سالی که آرگو جایزه بهترین فیلم را گرفت آقای بن افلک به عنوان کارگردانش در بهترین کارگردانی حتی نامزد هم نبود. بعد از خود کاخ سفید به صورت زنده جایزه اهدا می شود. همه اینها را که شما نگاه می کنید ذهنتان به یک سمت می رود. این فیلم سه جایزه برد. جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه بهترین تدوین و در ۴ بخش دیگر نیز نامزد بود. آیا تدوین این فیلم بهترین بود؟ آن هم در سالی که ترنس مالیک، اسکور سیزی، اسپیلبرگ، وودی آلن و… کارگردان های مطرحی بودند که از آنها فیلم بوده در جشنواره اسکار و یکهو بن افلک کارگردانی که اولین تجربه های کارگردانی جدی اش را انجام می دهد، برجسته می شود.

تهیه کننده آرگو یک ضدایرانی است

این مستندساز با اشاره به عقبه فیلم «آرگو» ادامه داد: پشت این فیلم را نگاه کنید. یکی از تهیه کنندگانش آقای جرج کلونی که ایشان غیر از سیاسی بودن به ضدایرانی بودن نیز شهره است. فیلم «سیریانا» در سال ۲۰۰۵ ایشان بازیگر نقش اول این فیلم بودند.

همه دستگاه فرهنگی آمریکا بسیج شد تا بگوید ایران کشوری متوحش است

باطنی افزود: در یک سال همه دستگاه فرهنگی آمریکا بسیج شد تا بگوید ایران یک کشوری است که یک گذشته متوحش داشته است. فضاسازی که همه را کنار هم قرار می دهد. فضای حمله چند شکور مسلمان به سفارت خانه امریکایی و ارجاع به آن ماجرای حمله به سفارت خانه آمریکا در ایران و خروجی این که امریکا یک کشور مظلوم در دنیا است و کشورهایی در خاورمیانه که تخاسم با آمریکا دارند. این تصویرسازی جالب است و جالب تر می شود وقتی حال حاضر و فردای این جریان را ببینیم. می توانیم با خود فکر کنیم که وقتی اینها اینطور درباره ما فکر می کنند آیا رواست ما آنها را دوست خود بدانیم؟

ده ها سریال، فیلم سینمایی و مستند علیه ایران، شناسنامه دیپلماسی فرهنگی آمریکا

این کارشناس سینما با اشاره به آثاری که از سال ۱۹۹۱ به عنوان سریال، مستند و فیلم سینمایی در آمریکا علیه ایران ساخته شده است، بیان داشت: در سریال، فصل هشتم سریال «۲۴»، فصل ششم سریال «یونیت»، فصل دوم و سوم سریال «هوملند»، در فضای مستند نیز در سال ۲۰۰۹ «سفر به انتهای زمین»، سال ۲۰۰۳ «تعطیلات در محور شرارت»، در سال ۲۰۰۶ «ایران خطرناک ترین ملت»، «ایرانیوم» و چند ده مستند دیگر. در فضای سینمایی ۱۹۹۱ «بدون دخترم هرگز»، ۲۰۰۲ «مریم»، ۲۰۰۳ «خانه ای از شن و مه»، ۲۰۰۴ «الکساندر»، ۲۰۰۵ «سیریانا»، ۲۰۰۶ دو فیلم «۳۰۰»و «شبی با پادشاه»، ۲۰۰۷ انیمیشن «پرسپولیس» که فرانسوی بود و آمریکا به آن جایزه بهترین انیمیشن را داد، ۲۰۰۸ دو فیلم «سنگسار ثریا» و «کشتی گیر»، ۲۰۰۹ «کراسینگ اور»، ۲۰۱۰ «آن فینگول»، ۲۰۱۱ دو فیلم «شرایط» و «اورشلیم شمارش معکوس» و سال ۲۰۱۲ «آرگو» علیه ایران ساخته شد.

فیلم حامی فتنه «گلاب» علیه ایران تا دو هفته آینده اکران می شود

باطنی در ادامه بیان داشت: این شد قبل و اما امروز. ما در سال۲۰۱۴ شاهد پخش سه فیلم در سینمای امریکا هستیم. فیلم «روبوکاپ» که در ابتدای فیلم آینده ایران را زیر سوال می برد و بالاخره اشغال می شود. و فیلم دوم فیلم «۳۰۰ و بازگشت یک امپراتور» که تحلیل مفصلی دارد. من ناراحتم که رسانه ملی ما آنقدر راحت از کنار طعنه های بی پایان آمریکایی ها رد شده است. «روبوکاپ» آینده ایران را زد و قسمت دوم «۳۰۰» گذشته ایران را به تهوش می رساند. و می رسیم به دو هفته آینده که قرار است فیلم «گلاب» یا «رزواتر» که در کشور امریکا اکران شود. تاریخ دقیق آغاز اکران آن ۱۴ نوامر ۲۰۱۴ است. این فیلم قرار است تصویری امریکایی از ماجرای فتنه ۸۸ در ایران به تصویر بکشد و نشان دهد ایران در آن بازه مردمش را مورد ظلم و تعدی قرار داد.

تلاش دستگاه فرهنگی دولت برای دیده شدن دو فیلم حامی فتنه همزمان با آغاز اکران فیلم «گلاب»

وی با اشاره به تکرار سناریو فیلم «آرگو» درباره این فیلم گفت: جالب است که این فیلم مانند آرگو در جشنواره تورنتو رونمایی شد و از الان خیلی ها آن را کنار آرگو قرار داده اند. حال در همچین فضایی که ما باید آماده باشیم برای پاسخ دادن، می بینیم دستگاه فرهنگی دولتی تمام تلاش خود را برای اکران و دیده شدن دو فیلمی می گذارد که این دو فیلم موافق ماجرای فتنه و در حمایت از فتنه گران هستند.

۵ فیلم ضدایرانی دیگر برای سال آینده در راه است

این مستندساز همچنین بیان داشت: فیلم های ضد ایرانی دیگری از جمله «رقصده در بیابان»، «آن سوی بهشت»، «سپتامبرهای شیراز»، «روز سرخ» قرار است سال ۲۰۱۵ رونمایی شوند و «رنیز» سال ۲۰۱۶ احتمالا رونمایی می شود.

برخی هنوز مایلند آمریکا را مظهر تمدن و قبله گاه خود بدانند

وی در انتها خاطرنشان کرد: نکته قابل تاملی است که ما در این بین چه کردیم؟ بالاخره این ها درونیات آمریکایی هاست که در هالیوود می ریزد. اینها ما را یکسری انسان اولویه بدوی غیرمتمدن و به تعبیر خودشان متوحش و زیر سوال برنده تمامی مبانی حقوق بشر تلقی می کنند. و این خود جای سوال دارد که چرا هنوز برخی از درون دوست دارند به آمریکا به عنوان مظهر تمدن، انسانیت و حقوق بشر نگاه کنند و آنجا را جلوه گاه و قبله گاه خود نشان دهند؟ این سوال که چرا جریان سینمایی ما وارد نشده است خیلی قابل تامل است.

یکی از افراد پشیمان از واقعه ۱۳ آبان مشاور فیلمی دراین باره شده است

باطنی نهایتا با اشاره به ساخت فیلمی در داخل پیرامون ۱۳ آبان گفت: اما گویا متاسفانه یکی از افرادی که از واقعه ۱۳ آبان ابزار پشیمانی کرده مشاور این فیلم است. چرا جریان سینمای ما نسبت به یکی از بزرگترین نقاط عطف تاریخ دنیا که در ایران اتفاق افتاده است ساکت مانده است؟ امیدوارم جریان دانشجویی ما همواره در تشخیص دوست از دشمن پیشرو و پرچمدار جریان بصیرت و شناخت دشمن باشد.

برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما است که پنج شنبه هر هفته بطور زنده به روی آنتن می رود و به مطالبات و دغدغه های دانشگاه و دانشجویان می پردازد.

http://safirfilm.ir/16461/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7/

  • ۹۳/۰۸/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی